God "nyttig" banankaka

Jag har precis tillagat och smakat på dagens lilla påhitt:
 
Banankaka man kan äta med gott samvete! (i alla fall till en viss mängd)
 
Hade ett par övermogna bananer på fruktfatet så tänkte jag skulle knopa ihop en kaka. Eftersom jag försöker hålla mig borta från onyttigheter och äta sunt så skulle ju även kakan bli åt det bättre hållet, det tycker jag allt att jag lyckades med.
 
Vet ni vad det bästa är? Den smakade fantastiskt gott!
Tog bara en tunn skiva, tänkte hålla mig tills älsklingen kommer hem så vi kan ta en fika :)
 
Receptet kommer här:
 
½ dl Socker
2 ägg
2 dl grahamsmjöl
1 tsk malen kanel
1 tsk bakpulver
25 g smält smör/margarin
4 omogna bananer (små bananer hade jag)
lite ströbröd
 
Innan du börjar så sätt ugnen på 175 grader.
 
Bröa en vanlig avlång brödform med smör och ströbröd
Smält smöret.
Vispa äggen och sockret tills det blir ett enda fluff.
Blanda mjöl, bakpulver och kanel i en skål vid sidan.
Mosa bananerna för sig till ett enda stort kladd.
Häll i mjölblandningen och bananmoset i skålen med fluffet och rör om tills allt har blandats.
Blanda till sist ner det smälta smöret.
Grädda i ugnen i 35-40 minuter.

Vips så har ni en awesome kaka som kan ätas utan att ni får en sockerchock!
 
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0